Bilden ovan: Gotlands förre landshövding Anders Flanking får regeringens uppdrag att utreda Bromma flygplats och inrikesflygets betydelse i stort. Foto Sveds Signe Söderlund (Flanking) & Tommy Söderlund (flygbilden).
Det blir Gotlands förre landshövding Anders Flanking som på regeringens uppdrag ska utreda Bromma flygplats framtid.
Samtidigt höjs åter röster för att "spökflygplatsen" borde stängas omgående.
För inte länge sedan lade deltidsgotlänningen Peter Norman fram sin utredning om Arlanda flygplats, och bara någon dag innan dess hade regeringen offentliggjort beslutet att man ska tillsätta en utredning också gällande Bromma flygplats. Den utredningen ska främst fokusera på hur den verksamhet som ännu pågår på Bromma flygplats ska hanteras, hur det nationella behovet av flygplatser i stort ser ut, och hur staten ska hantera samhällsviktigt flyg såsom luftburna ambulans- och polistransporter.
"Flyget och flygplatserna är viktiga för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt har särskilt inrikestrafiken brottats med svåra utmaningar under flera år och för Bromma flygplats har en mängd frågor aktualiserats när flygplatsen tappat mycket av sin trafik", sade då infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Den som ska ansvara för Brommautredningen blir också en Gotlandsbekanting – nämligen förre landshövdningen Anders Flanking.
Anders Flanking lämnade rollen som landshövding på Gotland i höstas, men innan dess var han mycket aktiv och pådrivande i kampen för att behålla flyget på Bromma. I en av många intervjuer med Horisont sade han, den 3 oktober 2024, bland annat:
–Om Gotland ska vara en attraktiv plats, om människor ska kunna bo här och pendla till jobb i Stockholm, måste vi ha trafik på Bromma också – annars kommer det här att bli ett tillväxtproblem för Gotland, sade Anders Flanking då.
I andra ändan av åsikterna om Bromma, gick nyligen två av Region Stockholms ledande politiker, finansregionrådet Aida Hadzialic (S) och regionrådet Michaela Haga (C), ut med en debattartikel i Dagens Industri, där duon kräver att regeringen stänger ned Bromma flygplats för att i stället satsa fullt ut på Arlanda. Regeringen måste "våga prioritera", skriver de bland annat, och fortsätter: "Marknaden har sedan länge övergett Bromma men regeringen håller liv i flygplatsen med konstgjord andning.
Det är orimligt att Sveriges internationella nav ska belastas för att upprätthålla en spökflygplats".
Den nyligen tillsatta Brommautredningen ska, förutom utreda Bromma flygplats betydelse, också granska statens roll som ägare och förvaltare av flygplatser i stort, och utreda och utvärdera det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige.
Regeringen beslutade i dag, 23 juni 2025, att Anders Flanking blir ansvarig utredare i frågan. Uppdraget ska slutredovisa senast den 30 september 2026. Statens avtal med Stockholm Stad för marken där Bromma flygplats ligger, löper ut vid 2038 års utgång. Stockholm Stad har sagt upp avtalet för att efter avtalstidens slut bygga bostäder i området.
— — —
Läs mer:
Utredaren: Sänkt pris och fler tåg till Arlanda (Horisont 2 juni 2025)
Bromma flygplats framtid utreds (Horisont 30 maj 2025)
Rapport om Bromma kritiseras av SAS (Horisont 24 januari 2024)
SAS: ”Arlanda Express måste bli billigare” (Horisont 3 januari 2025)
PREMIUM: Regioner går samman för flyget (Horisont nr 75/ vintern 2024-2025)
Hjärtformation avslutade sista Brommaturen (Horisont 31 december 2024)
Ministerns svar sågas: ”Totalt ansvarslöst” (Horisont 30 december 2024)
Resebranschen ställer sig bakom Arlandautredning (Horisont 3 december 2024)
Utredaren: Arlanda kräver stora investeringar (Horisont 14 november 2024)
Flygkonferens planerar redan fortsättning (Horisont 13 november 2024)
”Gotlänningar är de som får det sämst” (Horisont 11 november 2024)
Flyg-vd sågar intresset för Bromma (Horisont 24 oktober 2024)
Flygchefer på Gotland om flygets framtid (Horisont 22 oktober 2024)
”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
SAS ställer in nästan alla flyg till Gotland (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommaflyget (Horisont 23 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.