Tidigare har de arbetat för ökad tillgänglighet till Arlanda. Nu har de fått i uppgift att ta fram en lägesbild analysera om det kan finnas någon som vill hålla flygtrafiken mellan ön och Bromma vid liv.
–Det är absolut nödvändigt att något görs, säger Gunnar Jonasson, chef över Visby flygplats och en av de fyra i gruppen.
Som Horisont berättade i går har personerna som för snart ett kvarts sekel sedan startade Gotlandsflyg, beslutat att aktivt arbeta för att någon ska rädda trafiken mellan Visby och Bromma flygplats efter BRA:s besked att man lägger ned sin verksamhet på Bromma vid årsskiftet.
–Vi säger inte att vi ska starta ett flygbolag igen, men att vi gärna hjälper till med kompetensen. Det finns otroligt mycket kunskap i det här gänget, sade Pigge Werkelin, en av dem som startade Gotlandsflyg 2001, till Horisont i går.
Det lokala Trafikrådet, som ligger under Region Gotlands vingar och som arbetar för alla resmöjligheter till och från Gotland, alltså även färjetrafiken, har nu gett en mindre grupp på fem personer i uppdrag att analysera och ta fram underlag för hur BRA:s besked påverkar och vad det betyder för Gotland. Och utröna om det kan tänkas finnas ett intresse från något håll att driva Brommatrafiken vidare.
Denna grupp består av Gunnar Jonasson, chef på Visby flygplats, Thomas Persson från länsstyrelsen, Roger Hammarström från Tillväxt Gotland, Maja-Malin Ekelöf från Region Gotland, och Erik Öhrn från Gotlands förenade besöksnäring. Alla dessa sitter också i Trafikrådet och har tidigare arbetat för att få till en ökad tillgänglighet till Arlanda från Gotland. Men nu får man alltså så att säga byta flygplats, och i stället fokusera på Bromma.
–Det är ju nästan 200 000 personer per år som har flugit och som nu behöver flyga någon annanstans. Så det är en stor förändring och det är absolut nödvändigt att något görs, säger Gunnar Jonasson, som dock inte vill säga något om intresset för eller möjligheterna att det finns någon som kan tänka sig att fortsätta flyga mellan ön och Bromma.
–Det finns ganska få flygbolag kvar i Sverige, så det är väl ytterst oklart i nuläget. I dagsläget har ingen annan flaggat för att man vill ta upp linjen igen. Men å andra sidan har det kommit initiativ från olika håll genom åren, inte minst på Gotland, som skapat nya bolag.
Gunnar Jonasson poängterar att gruppens uppdrag inte är att hitta en lösning, utan att analysera läget, ta fram fakta och på så vis vägleda Trafikrådet. Närmast väntar ett möte med SAS som hittills utlovat att utöka trafiken till Gotland från två turer dagligen till kanske åtta.
–Visby är den flygplats som det slår hårdast mot att BRA slutar flyga på Bromma, så de behöver göra vad de kan för att möta marknaden, menar Gunnar Jonasson.
Av den totala flygtrafiken till och från Gotland, har Bromma flygplats stått för cirka 60–65 procent, vilket senare år inneburit nästan 200 000 resenärer.
BRA:s beslut innebär att SAS tar över bolagets flygningar – som då kommer att utgå från Arlanda, vilket är SAS:s bas – från årsskiftet.
— — —
Läs mer:
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
— — —
Prenumerera på Horisonts nyhetsbrev – helt gratis! Varje vardagsmorgon får du ett nyhetssvep med en sammanfattning av de viktigaste gotländska nyheterna!