Mitt i pågående debatt om flygtrafiken mellan ön och Bromma, tar Region Gotland ännu ett steg i att göra Gotlands flygtrafik fossilfri.
I går onsdag bytte fem nya elflygplan ägare och pekade samtidigt ut Gotland som utvecklingsplats.
Parallellt med diskussionen kring vilka flygplatser som ska trafikera trafiken till Visby, pågår även andra flygrelaterade långsiktiga planer; de om fossilfritt flyg. I somras skrev Region Gotland avtal med inte bara en utan två elflygsbolag.
Ett av dem var danska Elfly AS, som tillsammans med Region Gotland har målsättningen att bedriva en fossilfri reguljärtrafik mellan Gotland och fastlandet senast 2030. I går tisdag köpte operatören Nordic Seaplanes fem elflygplan av Elfly, och dessa båda bolag – den ena utvecklare och tillverkare och den andra operatör – pekar gemensamt ut Gotland som plats för utvecklingen.
Gotlands regionstyrelseordförande Meit Fohlin (S) fanns på plats i Köpenhamn: ”Som ö är vi alltid helt beroende av hållbart flyg och färja. I dag har Elfly pekat på Gotland som en plats där de vill flyga. Detta är ett viktigt steg i det avtal om fördjupad samverkan vi tecknat med varandra. Jag är jättestolt”, säger hon i ett pressmeddelande.
— — —
Bilden ovan: Gotland tecknade i somras avtal med två elflygstillverkare. Den ena var Heart Aerospace (som tillverkar flyget på bilden), den andra Elfly AS som nu sålt fem plan till en operatör som pekar ut Gotland som en utmärkt plats att utveckla fossilfritt flyg på. Pressbild Heart Aerospace
— — —
Läs mer:
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
— — —
Prenumerera på Horisonts nyhetsbrev – helt gratis! Varje vardagsmorgon får du ett nyhetssvep med en sammanfattning av de viktigaste gotländska nyheterna!