Bilden: Bland talarna på frukostmötet om flyget fanns bland andra flygplatschefen Gunnar Jonasson, Region Gotlands infrastrukturstrateg Maja-Malin Ekelöf, och Tillväxt Gotlands verksamhetsledare Roger Hammarström. Tillväxt Gotlands Emma Sandsjö (i förgrunden) ledde samtalet. Foto Tommy Söderlund
. Hopp, förtvivlan och framåtanda; när Tillväxt Gotland bjöd in till frukostmöte med flygtrafik som tema blev det närmast fullsatt i Donnerska huset.
–Det är vi som bestämmer för det är vi som flyger, fastslog entreprenören Pigge Werkelin.
Att diskussionen om den gotländska flygtrafiken engagerar råder inga tvivel om efter den här höstens händelser. Engagemanget visades också när Tillväxt Gotland höll frukostmöte på flygtema i fredags morse; ett femtiotal besökare inom näringslivet fanns på plats i Donnerska husets hörsal. Tillväxt Gotlands Emma Sandsjö, själv med ett förflutet som bland annat kommunikationschef inom både SAS och BRA, ledde mötet, som inleddes med att regeringens Arlandasamordnare Peter Norman, via videolänk, berättade om sitt arbete. Han ingöt visst hopp i åhörarna om framtida förbättringar på Arlanda, men han slog också fast en del klara fakta. –När allt flyg samlas på Arlanda blir det lite bättre för dem som ska vidare till andra destinationer, medan de som bara ska till Stockholm får det lite sämre. Och av de som får det sämre är det gotlänningarna som får det allra sämst, i form av längre restid, längre ledtid på flygplatsen och dyrare resor in till Stockholm, slog Peter Norman fast. Han anser att oron för att Brommatrafiken inte ska få plats på Arlanda, är obefogad, likaså oron för att konkurrensen ska försvinna. –Trafiken kommer att få plats på Arlanda, men risken är att vi måste landa långt från flygplatsen och bussas in. Det kommer att ge längre tid på själva flygplatsen, förutom längre tid i luften.
Och ledtider på 25 minuter för en flygning på 45 minuter är procentuellt mycket mer än ledtider på 25 minuter för en flygning till New York på nio timmar – här måste Swedavia prioritera inrikesflyget, men jag tror tyvärr att vi måste leva med långa ledtider i några år till, resonerar Peter Norman, och fortsätter:
–Om något annat företag noterar att det finns vinster att göra här, då kommer de att gå in. Så där är jag inte orolig. Övriga delen av mötet ägde rum i salen, utan videolänk, och bjöd på flera paneler av debattörer. Bland andra flygplatschefen Gunnar Jonasson, Maja-Malin Ekelöf, regionens infrastrukturstrateg och del av Trafikrådet, Pigge Werkelin som var en av dem som startade Gotlandsflyg, och gotländske riksdagsledamoten Jesper Skalberg-Karlsson (M). Gunnar Jonasson betonade att det inte bara är Visby som drabbas när BRA försvinner från Bromma, utan fem andra inrikesflygplatser får det svårt: Malmö, Ängelholm, Göteborg, Trollhättan och Norrköping flyger alla till stor del på Bromma i dagsläget. –Men Gotland har ju historiskt alltid kunnat bära en flyglinje till Bromma, sade han. Deltagande företagare uttryckte viss oro för att det kommer att bli svårare att resa till Stockholm över dagen i arbete, och för att situationen gör att fler ställer om sina rutiner vilket i sin tur gör att resandet minskar på kort sikt – vilket i sin tur kan göra att det inte satsas på flygtrafiken, oavsett vem eller vilka som flyger. Pigge Werkellin var kanske den mest optimistiske och menade att det finns alla möjligheter att fortsätta flyga på Bromma i många år till, trots Stockholms stad nyliga besked om att man säger upp avtalet med Swedavia för att på sikt kunna bygga bostäder. –Det är vi gotlänningar som bestämmer här, för det är vi som flyger. Men vi behöver ha en gemensamt bild av att ha Bromma kvar, och vi behöver hålla ihop även med andra delar av landet. Om vi säger att vi vill ha Bromma kvar, då finns det intressenter. Och det kommer ta åtta till tio år, minst, innan man sätter en grävskopa i den där marken,