Cheferna för både SAS och BRA kom till Gotland för att diskutera den gotländska flygtrafiken under måndagen.
Båda sade sig vara öppna för dialog men var också tydliga med att Arlanda måste ses som den flygplats som gäller framöver.
SAS-vd:n Anko van der Werff och BRA:s ägare Per G Braathens kom båda till Gotland i går, vilket både SR Gotland och helagotland.se rapporterat om. I ett möte med inbjudna politiker och beslutsfattare diskuterades framtidens gotländska flygtrafik – eller rentav den trafik som gäller nu och framåt.
”Jag förstår att Bromma har varit en väldigt bra upplevelse för gotlänningar. Men faktum är att flygplatsen varit förlustbringande i flera år, och rent ekonomiskt finns det ingen logik i att flyga till Bromma. Vi kommer lyssna på vad Gotland säger, men sen måste vi få det att fungera också”, sade SAS-chefen Anko van der Werff till helagotland.se.
En av de deltagande politikerna var Eva Nypelius (C), som tyckte mötet var positivt men som också slog fast att det ”ännu finns mycket att diskutera”.
— — —
Läs mer:
Gotland kräver en flyglösning – ”det brådskar” (Horisont 9 oktober 2024)
Gotlands vädjan till regeringen: ”Bromma behövs” (Horisont 8 oktober 2024)
”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)
Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)
Gotland kunde ha fått statligt flygstöd (Horisont 27 september 2024)
Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!