Samhälle & politik

Så minskar storbutikerna matsvinnet

TextLinnea Nilsson FotoSveds Signe Söderlund Publicerad
Artikeln finns att läsa i sin helhet i Horisont nr 52 (januari-februari 2020)

Dela på FacebookDela på Twitter

En tredjedel av all mat som produceras i världen mättar aldrig några magar utan slängs, ofta helt i onödan. Horisont har besökt Gotlands två största matbutiker för att få veta hur mycket mat som slängs och hur de jobbar för att minska matsvinnet.

Det visar sig att både ICA Maxi och Stora Coop under senare år tagit flera initiativ för att minska matsvinnet i sina butiker. De respektive cheferna radar upp en lång lista av åtgärder som delvis liknar varandra, när vi är på besök.
Båda använder digitala system, som blivit allt mer avancerade, för att inte köpa in mer varor än vad de kan sälja.
– Lager driver svinn, så vi vill ha ett så litet lager som möjligt. Vi kan förstås inte ha en tom butik, men vårt inköpssystem är så pass intelligent idag att vi i princip hinner sälja av allt vi köper. Det gör prognoser utefter säsong och väder och sedan går vi in och rattar om det kommer en tillfällig trend, berättar Moa Lilja, som är vd och handlare på ICA Maxi.

Stora Coop arbetar på ett liknande sätt, berättar butikschefen Marcus Wahlgren.
– Vi får in varor utifrån det som går ut i kassan. Datorn vet vad vi behöver och anpassar inköp efter säsong. Inför julen får vi till exempel in mindre läsk då julmusten säljer som mest.
Han lyfter sedan ännu ett system som haft stor inverkan på butikens svinn. Ett system kallat Whywaste, och som även används av ICA Maxi.
– För bara ett år sedan gick vi runt med ett anteckningsblock i butiken och vände på allt och kollade utgångsdatum. Det tog två, tre timmar och det mänskliga ögat missade en hel del. Nu läggs alla varor in i systemet och när det är tre dagar kvar till utgångsdatum plingar det till så att vi kan leta upp varan direkt och sätta ner priset, och på så sätt hinna sälja den, säger han och tillägger:
– Klart att vi fortfarande måste kasta en del, men inte alls i samma mängder som för bara två år sedan. Förut kunde det bli stora högar, särskilt om vi hade vikarier som inte var lika inne i rutinerna.

Annons

Vill du läsa resten av artikeln?

Artikeln finns att läsa i sin helhet i Horisont nr 52 (januari-februari 2020)

PAKET 1 – 89 kr

Köp detta nummer

  • Du får detta nummer hemskickat omgående, i papper (porto 45 kr tillkommer) eller som pdf.
  • Du betalar via Swish eller faktura.

Köp nummer

PAKET 2 – 285 kr

Köp en en prova-på-prenumeration
(3 nr)

  • Du får detta nummer hemskickat omgående, i papper eller som pdf.
  • Du får kommande två nummer hemskickade.
  • Du betalar via Swish eller faktura.
  • Prenumerationen avslutas automatiskt.

Börja prenumerera

PAKET 3 – 549 kr

Köp en årsprenumeration
(6 nr)

  • Du får detta nummer hemskickat omgående, i papper eller som pdf.
  • Du får kommande fem nummer hemskickade.
  • Du betalar via Swish eller faktura.
  • Prenumerationen avslutas automatiskt.

Börja prenumerera

Horisont magasin

Gotlands nyhetsmagasin

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: H Press AB
Lummelunda Nyhamnsvägen 30
621 71 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2021