En kvinna i 65-årsåldern åtalas för miljöbrott, sedan hon eldat upp större mängder bygg- och rivningsavfall, elprodukter, kemikalier – och en lada.
Under våren 2025 ska en kvinna på södra Gotland, enligt den stämningsansökan som nu lämnats in till Gotlands tingsrätt, ha eldat upp en större mängd avfall på sin gård, i stället för att frakta skräpet till en återvinningsstation.
Enligt åtalet har kvinnan eldat upp bland annat byggmaterial, rivningsmassor, uttjänta elprodukter och kemikalier.
I april förra året eldade hon upp en hel lada. Denna innehöll bland annat gamla kylskåp, lantbruksredskap, samt järn- och metallföremål. Den omfattande eldningen har medfört, skriver åklagaren i sin stämningsansökan, att det i mark, vatten oh luft spridits farliga ämnen som kadmium, bly, arsenik, dioxiner, zink och sexvärt krom.
Kvinnan, som är i 65-årsåldern, har medgett att hon vid flera tillfällen har eldad på gården. Däremot vill hon varken erkänna eller förneka brott. Brottsmisstanken är miljöbrott, vilket kvinnan nu åtalas för.


