En gotlänning i 60-årsåldern tog medvetet med sig en kniv in på tingsrätten i Visby, som en protest mot rättsväsendet. Nu döms han till fängelse för brott mot knivlagen.
Tidigare i våras stegade en man i 60-årsåldern in på tingsrätten i Visby; han gick fram till en vakt och bad att få passera säkerhetskontrollen. När vakten upplyste honom om att en sådan inte finns, plockade mannen fram en plastpåse som han bad vakten titta i. Påsen innehöll en kniv med en blad på cirka sju till åtta centimeter. Kniven var fäst i en slida med ett buntband, och i knivens handtag satt också en sax fäst.
I påsen fanns också några tygtrasor, och en papperslapp med en handskriven text: ”Lås in Strömmer” – syftande, får man anta, på Sveriges justitieminister Gunnar Strömmer.
Mannen greps omedelbart och åtalades så småningom för brott mot lagen om förbud mot knivar och andra farliga föremål. Nu har domen fallit; mannen döms till fem månaders fängelse.
Mannen själv medger att han hade en kniv och en sax med sig men att dessa båda utgör ett föremål, inte två, då de var sammansmälta i varandra. Men framför allt hävdar han att kniven (eller saxen) inte var tänkt att användas, utan att hela händelsen från hans sida var en protest mot rådande rättsväsende som han menar inte fungerar. Han ville med sin aktion ”göra narr av rättssystemet samt föra fram ett politiskt budskap”.
Denna förklaring föll dock inte tingsrättens ledamöter på läppen. Mannen, som dömts tretton gånger tidigare för framför allt brott mot knivlagen, döms denna gång till fem månaders fängelse.


