Publicerad 2026-05-12, 11:57
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår att Region Gotland renoverar Visby ishall för att möta Svenska ishockeyförbundets krav för spel i hockeyallsvenskan, enligt en nyhet på gotland.se.
Förslaget innebär en investering på 14 miljoner kronor under 2026. Pengarna ska tas från eget kapital. Enligt underlaget väntas kostnaden också ge ökade kapitalkostnader på omkring 1,8 miljoner kronor per år i tio år.
Bakgrunden är att Visby Roma har kvalificerat sig för spel på den högre nivån. Bland annat behövs en flexisarg, utbyggda omklädningsrum, nya utrymmen för domare och läkare samt anpassningar för tv-sändningar, säkerhet och publikhantering.
– För Region Gotland och föreningen behöver vi nu se till att ishallen lever upp till de krav som ställs för den nya nivån, säger regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) i nyheten på gotland.se.
Ärendet avgörs i regionfullmäktige den 15–16 juni.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-12 (16:48)
2026-06-12 (12:09)
2026-06-12 (11:03)
2026-06-12 (10:36)
2026-06-12 (10:03)
2026-06-12 (10:03)
2026-06-12 (04:45)
2026-06-11 (14:33)
2026-06-11 (11:48)
2026-06-11 (10:09)