Publicerad 2025-09-26, 11:40
En ny rapport visar att allt fler svenskar med svår depression får tillgång till effektiv behandling, men på Gotland saknas fortfarande möjligheten till repetitiv transkraniell magnetstimulering (rTMS). Under 2024 behandlades 3 926 patienter i landet med elektrokonvulsiv terapi (ECT), och kvaliteten på behandlingen har förbättrats de senaste åren, enligt Kvalitetsregister ECT.
– Det vi också ser är att uppföljningen av patienternas symtom har förbättrats, berättar Axel Nordenskjöld, överläkare och registerhållare för Kvalitetsregister ECT, i ett pressmeddelande.
rTMS, som är en alternativ metod för patienter där läkemedel inte hjälper, saknas dock fortfarande på Gotland. Under 2024 fick 949 patienter i Sverige rTMS, men behandlingen erbjuds inte på ön, enligt rapporten från Region Örebro län.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-07 (04:45)
2026-06-06 (08:27)
2026-06-05 (11:39)
2026-06-05 (09:33)
2026-06-05 (09:03)
2026-06-05 (08:06)
2026-06-05 (07:36)
2026-06-04 (15:36)
2026-06-04 (14:03)
2026-06-04 (13:21)