Publicerad 2026-05-22, 08:36
Efter finaldagen på Tekniska museet i Stockholm står det klart att Berzeliusskolan i Linköping vann Teknikåttan 2026. Tvåa blev Nyvångskolan i Lund och trea Wämöskolan i Karlskrona, enligt Tekniska museet.
I finalen deltog också elever från bland annat Gotland, Stockholm, Falun och Kiruna. Tävlingen har under våren samlat omkring 20 000 åttondeklassare som fått lösa naturvetenskapliga, matematiska och tekniska uppgifter under tidspress.
– Att få fler unga att hitta motivation i matematik och teknik är en av våra viktigaste framtidsfrågor, säger Pauline Setterwall, projektledare på Tekniska museet, i ett pressmeddelande.
Teknikåttan är en nationell tävling för elever i årskurs 8 och har funnits sedan 1993. Den arrangeras av tolv svenska högskolor och universitet tillsammans med Tekniska museet.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-07 (14:21)
2026-06-07 (04:45)
2026-06-06 (08:27)
2026-06-05 (11:39)
2026-06-05 (09:33)
2026-06-05 (09:03)
2026-06-05 (08:06)
2026-06-05 (07:36)
2026-06-04 (15:36)
2026-06-04 (14:03)