Meny
Magasinet
Annons
Annons

AI-notis

Gotland i topp för elbilspremie

Publicerad 2026-06-04, 09:03

Gotland finns med i toppen när Naturvårdsverket redovisar de första siffrorna för den riktade elbilspremien. På kommunnivå ligger ön bland de fem som har flest beviljade ansökningar, enligt ett pressmeddelande från myndigheten.

Totalt har 12 319 ansökningar kommit in sedan ansökan öppnade den 18 mars. Hittills har 48 procent beviljats.

– Vi ser att många hushåll som tidigare inte haft möjlighet nu faktiskt kan ta steget till elbil. Det visar att stödet bidrar till en mer rättvis klimatomställning, säger Tea Alopaeus, klimatanalytiker på Naturvårdsverket, i pressmeddelandet.

Enligt Naturvårdsverket har 37 procent av de beviljade stöden gått till hushåll som också fått starttillägg. Stödet gäller hushåll i vissa landsbygdsområden och betalas ut med 1 300 kronor i månaden i upp till 36 månader.

Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.

Annons
Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Politisk annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2026