Publicerad 2026-05-13, 07:03
I dag avslutas Aurora 26, Försvarsmaktens största nationella övning i år. Övningen har pågått sedan 27 april och samlat drygt 18 000 deltagare, enligt Försvarsmakten.
Tyngdpunkten har legat i södra Sverige och på Gotland. Där har svenska förband övat tillsammans med allierade och ukrainska deltagare i en förstärkningsoperation med transporter, logistik och skydd av viktiga områden.
– Med det allvarliga omvärldsläge vi befinner oss i har det varit avgörande att kunna öva, träna och förbereda oss på att snabbt kunna höja vår försvarsförmåga om läget skulle försämras ytterligare; tillsammans med våra allierade, Ukraina och det civila försvaret, säger konteramiral Jonas Wikström, övningsledare för Aurora 26, i ett pressmeddelande från Försvarsmakten.
Från onsdag den 13 maj börjar hemtransporterna av övningsdeltagare, och trafiken kan påverkas på flera håll i landet.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-07 (14:21)
2026-06-07 (04:45)
2026-06-06 (08:27)
2026-06-05 (11:39)
2026-06-05 (09:33)
2026-06-05 (09:03)
2026-06-05 (08:06)
2026-06-05 (07:36)
2026-06-04 (15:36)
2026-06-04 (14:03)