Arlandasamordnaren Peter Norman lämnade i dag över sin utredning av Arlanda flygplats till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Foto: skärmdump från regeringens livesända pressträff.
Dubbelt så många tåg och betydligt lägre biljettpriser – det föreslår utredaren Peter Norman, som nu presenterar sin utredning av hur tillgängligheten kring Arlanda flygplats ska ökas.
Peter Norman har på regeringens uppdrag sedan förra året arbetat med att identifiera och föreslå åtgärder som kan både öka kapaciteten hos och förbättra tillgängligheten för kommunikationerna till och från Arlanda flygplats.
Utredningen har ingenting specifikt med Gotland att göra men utredaren Peter Norman – själv deltidsgotlänning – har tidigare slagit fast att gotlänningarna var de som drabbades hårdast, när flygbolaget BRA slutade flyga på Bromma och all flygtrafik centrerades till Arlanda. Då aktualiserades också behovet av förbättringar av Arlanda flygplats och infrastrukturen däromkring.
Nu är Peter Normans utredning klar och den presenteras i dag för regeringen. Norman redogör också för huvuddragen i en debattartikel i DN.
I utredningen föreslår Peter Norman en lång rad åtgärder – nästan 80 till antalet – som ska förbättra tillgängligheten, öka kapaciteten och göra flygplatsen mer attraktiv och välkomnande.
Flera av åtgärderna handlar om järnvägstrafiken till och från flygplatsen. För att förändra förutsättningarna för trafiken i fråga bör staten endera köpa upp A-Train AB, vilket är bolaget som driver Arlanda Express, omförhandla villkoren, eller säga upp nuvarande avtal, menar Norman.
Ett av de områden som fått mycket kritik gällande Arlanda, är de höga kostnaderna att ta sig dit med spårtrafik. Som det ser ut i dagsläget kostar en ordinarie enkelbiljett från centrala Stockholm till flygplatsen med Arlanda Express 340 kronor, medan en pendeltågsbiljett till flygplatsen kostar 190 kronor. Främsta skälet till de höga biljettpriserna för flygplatsen, är en så kallad stationsavgift som gäller för på- och avstigning vid just Arlanda.
Peter Norman föreslår att stationsavgiften skrotas; resenärerna skulle då få ett "basalternativ", pendeltåg, och ett "premiumalternativ", Arlanda Express, till flygplatsen, skriver Peter Norman på DN Debatt.
Detta skulle exempelvis innebära att en pendeltågsbiljett skulle kosta 43 kronor – vilket är det ordinarie priset för en enkelbiljett inom övriga SL-trafiken.
Utöver en rejäl sänkning av priserna för resenärerna, föreslår Peter Norman att betydligt fler tåg ska sättas in på sträckan. "Utredningen föreslår även att Stockholms lokaltrafik AB (SL) skall fördubbla frekvensen av antalet pendeltåg mellan Stockholm central och Uppsala central via Arlanda under högtrafik", skriver Peter Norman i debattinlägget.
Vid sidan av järnvägstrafiken, vill Peter Norman också se förbättringar av infrastrukturen för biltrafik kring flygplatsen, bland annat föreslås en breddning av E4:an norr om Stockholm och en översyn av trängselskatten i Stockholm.
Utredningen vill också se betydligt fler direktbussar från olika delar av Stockholm till Arlanda.
Förutom att de föreslagna åtgärderna skulle förbättra och underlätta för resenärer till och från flygplatsen, skulle även totalförsvaret stärkas, menar Peter Norman. "Jag bedömer att mina förslag till förbättringar inom väg och järnväg kommer att bidra till ett stärkt totalförsvar. Det kommer att göra infrastrukturen mer robust och uthållig. Utöver detta föreslås en rad andra åtgärder som förbättrar totalförsvarets förutsättningar", skriver han i DN.
Andra föreslagna åtgärder är nykterhetskontroller för både taxichaufförer och privatbilister som lämnar Arlanda med bil, samt biometrisk passkontroll inne på själva flygplatsen.
Peter Norman presenterade utredningen i sin helhet och lämnade över den till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i dag på en pressträff. I utredningen finns också en kostnadsberäkning, som säger att de föreslagna väg- och järnvägsinvesteringarna på Arlanda skulle kosta 45 miljarder kronor.
–Jag vill inte kommentera exakta summor och gå in på den detaljnivån, men nu har vi ett bra underlag där Arlandasamordnaren har vridit och vänt på den här frågan och gett oss ett bättre underlag, säger infrastrukturministern på pressträffen om kostnadsbilden.
För en månad sedan släpptes nyheten att den som köper flygbiljett på sträckan Arlanda–Visby också får en gratis biljett till Arlanda Express på köpet; detta erbjuds i ett samarbete mellan SAS och Arlanda Express under en testperiod på sex månader.
Läs mer:
Gotlänningar reser gratis med Arlanda Express (Horisont 6 maj 2025)
PREMIUM: Regioner går samman för inrikesflyget (Horisont nr 75/ vintern 2024-2025)
Utredaren: Arlanda kräver stora förändringar (Horisont 14 november 2024)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.