Framtiden för Bromma flygplats ska nu utredas, liksom statens roll som ägare och förvaltare av flygplatser i stort. Regeringen har tillsatt en utredare.
I kölvattnet av det minskade inrikesresandet med flyg i allmänhet, och Bromma flygplats kraftigt försvarade ställning i synnerhet, har regeringen nu tillsatt en särskild utredare, som ska se över landets flygplatser och statens roll som ägare och förvaltare av flygplatser. Till grund för detta ligger, utöver det minskade resandet, även Sveriges Natointräde och flygplatsernas betydelse i skenet av det försämrade säkerhetsläget.
Utredaren ska bland annat se över det nationella basutbudet av flygplatser i stort, analysera hur den verksamhet som ännu pågår på Bromma flygplats ska hanteras, och utröna hur staten ska hantera samhällsviktigt flyg såsom ambulansflyg, ambulans- och polishelikoptrar och "övrigt allmänflyg av betydelse".
"Flyget och flygplatserna är viktiga för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt har särskilt inrikestrafiken brottats med svåra utmaningar under flera år och för Bromma flygplats har en mängd frågor aktualiserats när flygplatsen tappat mycket av sin trafik", säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Dessa frågor har blivit högaktuella på Gotland sedan BRA slutade flyga på Bromma och Gotland därmed tappade en stor del av sin flygförbindelse.
Nyligen aviserade bolaget Västflyg att man tillsammans med lokala entreprenörer avser dra igång en flyglinje mellan Visby och Bromma igen innan sommaren.
I januari i år lyfte infrastrukturministern behovet av att utreda Brommas framtid. Nu blir det alltså verklighet, och utredningen ska vara klar i september 2026. Nuvarande avtal mellan Swedavia och markägaren, Stockholm stad, för marken där Bromma flygplats ligger, löper ut 2028.