Meny
E-tidning
Annons
Annons

Samhälle & politik

Kampanj om ful gräsmatta vann fin utmärkelse

Text Christer Bjöhle Foto Tommy Söderlund Publicerad för 8 timmar sedan

Kampanj om ful gräsmatta vann fin utmärkelse

Bilden ovan: En ful gräsmatta, i Almedalen under torrsommaren 2018. Foto Tommy Söderlund.

 

Region Gotlands kampanj "världens fulaste gräsmatta" vann juryns gillande – och gav regionen Framtidspriset. 

"Kampanjen började med en ful gräsmatta och slutade med ett globalt samtal om vattenbrist, klimat och framtid", skriver regionen själv om priset. 

Det var från början ett sätt att uppmärksamma vattenbristen på Gotland och mynnade ut i kampanjen att utse öns fulaste gräsmatta. Sedan utvecklades konceptet till en större kampanj, "the World's Ugliest Lawn", världens fulaste gräsmatta.

Den kampanjen nominerades tidigare i år till Stora kommunikationspriset i kategorin Framtidspriset – en utmärkelse som regionen nu också har vunnit. Motiveringen löd: "Region Gotland har med kampanjen "The World’s Ugliest Lawn" utmanat den gröna gräsmattenormen och uppnått global spridning på 1,1 miljarder impressions – helt utan annonsköp. Genom lustfylld kreativitet har de inspirerat hushåll världen över att spara vatten. Samtidigt minskades förbrukningen på Gotland och skapade en imponerande, internationell effekt."

Region Gotlands marknads- och varumärkesansvarige Mimmi Gibson säger följande i ett pressmeddelande om utmärkelsen: "Att vinna Framtidspriset ger oss inte bara extern uppmärksamhet – det ger oss energi inåt.

Annons Annons

En påminnelse om att det vi gör spelar roll, och att vi är många som gör det jobbet tillsammans. Att skapa förändring är ingen snabb process – det kräver envishet, samarbete och tillit. Det här priset är ett bevis på vad som händer när vi orkar hålla i. För framtidsfrågor kommunicerar vi inte för att vinna pris – utan för att vi måste."

Kampanjen i fråga, som dessutom kom på tredje plats i kategorin Bästa externa kommunikation, är framtagen i samarbete mellan Region Gotland och kommunikationsbyrån Differ Agency.

 

Läs mer: 

Gräsmattekampanj kan vinna fint pris (Horisont 10 april 2025)

— — —

PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.

— — —

HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.

Annons Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2025