Föregående: Nästa:

”Att vara lärare är en form av artisteri och man vill ha sin publik”

IMG_9445-1 copy
Mats Åkesson är lärare på Wisbygymnasiet och har undervisat sina elever på distans under våren. Han är en av alla de som vittnar om sina erfarenheter i Horisonts tidsdokument om coronavåren 2020. Bild Sveds Signe Söderlund

Namn: Mats Åkesson
Ålder: 59 år
Gör: Lärare i företagsekonomi på Wisbygymnasiet
Bor: I Visby

Måndagen den 23 mars:
Det är måndag förmiddag, och lektionstid, men istället för att ha klassen framför sig i klassrummet står Mats Åkesson, som är lärare i företagsekonomi på Wisbygymnasiet, ensam vid tavlan. Det är den andra arbetsdagen med distans- och fjärrundervisning, och han testar sig fortfarande fram. I fredags satt han i vartenda hörn av klassrummet för att hitta en bra position att leda lektionen utifrån, men ingenstans kändes det bra. Idag filmar han istället sig själv framför tavlan, för att kunna anteckna som vanligt, men nu är det ljudet som krånglar.
– Det här är ett experiment och vi får prova oss fram, men det känns jättekonstigt. Att vara lärare är en form av artisteri och man vill ha sin publik, säger han medan han far fram mellan datorn och kameran för att få det att fungera.
Han berättar att det allra svåraste är att prata inför en svart och tyst skärm. Klassen är för stor för att alla ska kunna synas med bild samtidigt, och han har dessutom behövt be dem att stänga av sina mikrofoner, då de inte konkret ska ställa en fråga, för att de inte ska störa varandra.
– Vi får göra det bästa av det, men det är inte optimalt och jag är orolig för de som inte är studiemotiverade. Än sån länge har jag bett dem filma var de är i boken när lektionen börjar och slutar för att kunna se att de inte bara tar närvaro och sedan lägger sig och sover, säger han.
Under fredagen var närvaron till och med bättre än vanligt och den enda som inte sa ja under närvarokontrollen visade sig vara med, men utan fungerade mikrofon. De andra eleverna hade koll, eftersom klassen har kontakt i en egen chatt.
– Eleverna är bättre på digital kommunikation än vi lärare, konstaterar Mats Åkesson.
Det har gått mindre än en vecka sedan beslutet om att stänga ner landets gymnasieskolor kom. Mats Åkesson såg presskonferensen tillsammans med en av sina klasser. Han säger att både eleverna och lärarna var beredda på att beslutet skulle komma.
– Det är klart att det inte är det bästa att samla nästan 2000 personer från hela Gotland på ett och samma ställe. Om en illvillig terrorist hade planerat för ett virusutbrott så skulle man väl ha börjat på en sådan här plats, säger han.
Hur tog eleverna beskedet?
– En del tjoade och tyckte att det var kul, men vi får se hur det går. Nu är det lite nyhetens behag, och en del ligger kvar i sängen i pyjamas när lektionen börjar. Vissa kommer nog att trivas med det här och tycka att vi alltid ska ha lektioner på Skype, sedan också.

Tisdagen den 21 april:
Det är tisdag förmiddag och Mats Åkesson är återigen ensam i klassrummet på Wisbygymnasiet. I en dryg månad har han undervisat sina elever på distans, och nu har tekniken satt sig. På tavlan bakom honom har han ritat upp en lektion med rubriken ”Kapitalbehovsbudget”, vilken han hållit framför kameran, filmat och lagt ut till allmän beskådan, för både elever och andra intresserade.

 

Vill du läsa hela artikeln om Mats Åkesson och Horisonts tidsdokument över Coronavåren 2020? Köp det aktuella numret av nyhetsmagasinet Horisont hos närmaste återförsäljare eller direkt från redaktionen via redaktion@hpress.se. Tidningen går också att köpa digitalt, som pdf. Mejla oss!

Teckna en prenumeration genom att mejla prenumerera@hpress.se, eller över disk på Bokhandeln Wessman & Pettersson, Adelsgatan 5 i Visby.

Föregående: Nästa: