Meny
Magasinet
Annons
Annons

AI-notis

Wisbygymnasiet tog silver i SM

Publicerad 2026-05-07, 13:36

SM-finalen för unga ventilationsmontörer avgjordes under Yrkes-SM på Stockholmsmässan i helgen. Tre finalister gjorde upp om medaljerna i en tredagars­tävling inför storpublik.

Virgil Heselius från Wisbygymnasiet i Visby tog silver. Guld gick till Oliver Frid från Lindholmens Tekniska Gymnasium i Göteborg och brons till Vilgot Öjersson från Peder Skrivares skola i Varberg.

Enligt Plåt & Ventbyrån, som arrangerar tävlingen på uppdrag av Plåt & Ventföretagen och Byggnads, bedömde juryn bland annat ritningsförståelse, måttnoggrannhet och kvalitet i montagearbetet.

– Oliver hade bäst leverans, men det var jämnt i toppen. De kan verkligen känna sig nöjda alla tre, säger Henrik Bodén Whendin, en av domarna, i ett pressmeddelande från Plåt & Ventbyrån.

Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.

Annons
Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Politisk annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2026