Publicerad 2026-05-19, 10:09
Länsstyrelsen i Gotlands län har tagit fram en regional handlingsplan för elektrifiering för åren 2026–2030. Planen ska översätta nationella energi- och klimatmål till konkreta åtgärder på Gotland.
Enligt länsstyrelsen ska handlingsplanen också ge bättre samordning och överblick över det arbete som redan pågår i länet. I planen finns åtgärder som rör samverkan, planeringsunderlag, kunskap, elnätsutbyggnad, energiberedskap, flexibilitet och energieffektivisering.
– En handlingsplan är inte en komplett lösning, utan ett ytterligare steg i att utveckla energiplaneringen i samverkan, säger Susanne Jung, energi- och klimatstrateg vid Länsstyrelsen i Gotlands län, i ett pressmeddelande från länsstyrelsen.
Planen ska följas upp och uppdateras fram till 2030.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-07 (14:21)
2026-06-07 (04:45)
2026-06-06 (08:27)
2026-06-05 (11:39)
2026-06-05 (09:33)
2026-06-05 (09:03)
2026-06-05 (08:06)
2026-06-05 (07:36)
2026-06-04 (15:36)
2026-06-04 (14:03)