Publicerad 2025-08-04, 13:03
En kvinna i 80-årsåldern som vårdades på Visby lasarett föll och bröt lårbenshalsen i samband med ett personalbyte. Kvinnan behövde extra tillsyn, men ett glapp i övervakningen gjorde att hon försökte resa sig själv och föll.
Efter fallet opererades patienten och kunde senare skrivas ut från sjukhuset. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har nu anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, enligt lex Maria.
– Patienten föll illa och ådrog sig en fraktur vilket innebar ett lidande och en förlängd vårdtid, säger chefläkare Maria Amér i ett pressmeddelande.
Den här texten har genererats automatiskt med hjälp av Live² AI-verktyg.
2026-06-07 (04:45)
2026-06-06 (08:27)
2026-06-05 (11:39)
2026-06-05 (09:33)
2026-06-05 (09:03)
2026-06-05 (08:06)
2026-06-05 (07:36)
2026-06-04 (15:36)
2026-06-04 (14:03)
2026-06-04 (13:21)