En äldre kvinna avled i februari efter att ha blivit påkörd av en epatraktor. Nu åtalas föraren för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
En eftermiddag i februari i år inträffade en trafikolycka i Klintehamns hamnområde. En äldre kvinna, på promenad med rullator, blev påkörd av en epatraktor. Kvinnan fördes till Visby lasarett men avled senare av sina skador.
Nu åtalas föraren av epatraktorn, en kvinna som var i övre tonåren när olyckan inträffade. Hon misstänks för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Enligt den stämningsansökan som nu lämnats in till Gotlands tingsrätt, har den unga epa-föraren ”i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingats av omständigheterna genom att brista i uppmärksamhet på framförvarande vägbana och vägens sträckning, fordonets manövrering och inte heller anpassat sitt körsätt till rådande trafikförhållanden”.
Den unga kvinnan, som nekar till brott, har i förhör berättat att det starka solskenet under den aktuella eftermiddagen gjorde att hon inte såg damen med rullatorn. Åklagaren, å sin sida, hänvisar till undersökning av kvinnans mobiltelefon för att visa på att den använts i anslutning till olyckan.
Läs mer:
Kvinna avled – påkörd av A-traktor (Horisont 8 februari 2026)



