Infrastrukturminister Andreas Carlson ser inga behov av fler åtgärder för färjepriserna från regeringens håll. Foto Tommy Söderlund (färjan) & pressbild Kristian Pohl/ regeringskansliet (Carlson).
Infrastrukturminister Andreas Carlson ser inga behov av ytterligare insatser för färjepriserna till och från Gotland. Detta förklarade han i går i riksdagens trafikutskott.
Färjepriserna till och från Gotland har ökat med 50 procent på fem år, och många har inte ens råd att lämna ön.
Under hösten har flera insatser gjorts för att väcka nationell uppmärksamhet kring de höga färjepriserna och gotlänningarnas ekonomiska förutsättningar för att ens passera kommungränsen; bland annat har Region Gotland inrättat ett Trafikforum för att sätta fokus på prisbilden, Agneta Karlsson genomförde en egen enkätundersökning som visade att en stor andel gotlänningar inte har råd att lämna ön, och Marlene Jakobsson arrangerade en ljusmanifestation mot höga priser.
Hittills har dock reaktionerna från exempelvis Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som är den i regeringen som har ytterst ansvar för Gotlandstrafiken, varit svalt.
Och i går tisdag slog ministern fast i riksdagens trafikutskott att han inte avser agera i frågan.
Vänsterpartiets ledamot i trafikutskottet, Malin Östh, har till infrastrukturministern ställt en konkret fråga om vilka kompensationsåtgärder han ser framför sig till följd av gotlänningarnas kostnader för att ta färjan från och till ön.
I sitt skriftliga svar inleder ministern med att förklara att "ett väl fungerande, långsiktigt hållbart och tillförlitligt transportsystem, där alla trafikslag utvecklas och bidrar till de transportpolitiska målen, är en förutsättning för att hela Sverige ska fungera".
Därefter redogör han för den kompensation på närmare 21 miljoner kronor som tillfördes 2023 på grund av ökade bränslepriser, vilka sedan dess "gått tillbaka till mer normala nivåer".
Därefter kommer han till svaret på Malin Ösths konkreta fråga:
"Mot bakgrund av det ser jag därför inte framför mig några ytterligare åtgärder behöva vidtas under återstoden av gällande avtalsperiod som avslutas i början av 2027."
Malin Ösths gotländska partikamrat Saga Carlgren, gruppledare och oppositionsråd på Gotland, är frustrerad över ministerns respons:
–Svaret är frustrerande otillräckligt förstås, säger Saga Carlgren till Horisont.
Ovan nämnda privatpersoner Agneta Karlsson och Marlene Jakobsson har efter sina respektive initiativ under hösten gått samman och bland annat startat en namninsamling mot färjepriserna. I månadsskiftet oktober-november hade runt 8 000 personer skrivit under, och duon Karlsson och Jakobsson försökte få till ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson för att dels lämna över namnunderskrifterna och dels få till ett samtal om situationen.
Svaret på det blev dock nekande; ministern har inte tid att träffas, blev beskedet från hans stab.
Horisont söker infrastrukturminister Andreas Carlson.
Läs mer:
Nytt forum ska sätta fokus på färjepriser (Horisont 17 oktober 2025)
"Färjepriserna måste vi arbeta med dagligen" (Horisont 15 oktober 2025)
"Det är staten som sätter priset" (Horisont 10 oktober 2025)
Över tusen ljus mot höga färjepriser (Horisont 7 oktober 2025)
Hon har fått nog – manifesterar mot höga färjepriser (Horisont 7 oktober 2025)
”Inte samma villkor som resten av Sverige” (Horisont 8 september 2025)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.



