Bilden ovan: Marlene Jakobsson har fått nog av de höga färjepriserna och av allt snack som hon menar inte leder någonstans. Nu anordnar hon en ljusmanifestation, i kväll utanför Gotlandsbolagets kontor vid Hamnplan i Visby. Foto Carl-Henrik Fridén (stora bilden) & privat (lilla bilden).
Det fortsätter att storma kring färjepriserna. Nu samlar Marlene Jakobsson till en ljusmanifestation. Hon vill se verkstad av alla ord.
Färjepriserna fortsätter att engagera och irritera Nu är Marlene Jakobsson nästa gotlänning som har fått nog.
I ett upprop på sociala medier har hon kallat till en tyst manifestation vid Hamnplan i Visby nu på tisdag kväll. Direkt framför Gotlandsbolagets huvudkontor.
Protesten går främst ut på att tända ljus.
– Vad jag tänker? Ja, låter vi ljusen brinna där så ser folk dem när de passerar. Till färjan på morgonen till exempel, säger Marlene Jakobsson.
Hon är en av många som har engagerat sig i och följt diskussionen. Droppen som fick hennes bägare att slutligen rinna över var när hon skulle besöka sin pappa på fastlandet och tvingades notera det höga biljettpriset för en tur och retur-resa. Då fick det vara nog.
– När jag sedan läser alla deras fina citat på sin hemsida… Ja, då brinner jag bara till, säger hon om Destination Gotland, Gotlandsbolagets dotterbolag.
Engagemanget för att säkerställa en mer hållbar prisnivå på ”vägen till fastlandet” har en lång historik med många olika aktioner.
En kort återblick kan ge att Landsbygdsupproret under Gunnar Bendelin, Östergarn, samlade närmare tre tusen personer i en marsch i juli 2012. Målsättningen var att få till vägprisnivå på färjeförbindelserna.

För inte länge sedan genomförde Agneta Karlsson en enkät via Facebook, som visade att majoriteten av de svarande inte har råd att lämna ön i den omfattning de skulle önska eller behöva. Foto Christer Bjöhle (stora bilden) & privat (lilla bilden).
Nyligen genomförde Agneta Karlsson på egen hand en enkätundersökning på sociala medier. Där fick resenärer svara på olika alternativ hur de såg på och hanterade biljettpriserna. I stort sett samtidigt gick Region Gotlands två regionråd, Mest Fohiln (S) och Andreas Unger (M) ut i en gemensam skrivelse. De utlovade att de skulle arbeta för en priskommission genom att ”…inleda ett aktivt påverkansarbete för lägre priser och en politik som är anpassad till ö-läget.”
För bra några dagar sedan uppmärksammade TV4 att färjepriserna ökat med 50 procent de senaste åren utifrån Agneta Karlssons enkät. I inslaget intervjuades även Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande på Gotland: "Det är djupt orättvist att en kommun ska ha så radikalt annorlunda kostnader för att lämna kommunen. Det kostar flera hundra procent mer för oss att resa 20 mil, där första sträckan sker med vår egen färja, än vad det kostar någon annanstans i landet", säger hon.
När Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson nyligen presenterade Sveriges nationella plan för infrastruktur fanns Gotland inte ens med – och det i sig är inget nytt; Gotland har länge varit det enda län som inte ens ingår i landets nationella infrastrukturplan.
Alla insatser och protester till trots när debattens vågor har gått höga; Marlene Jakobsson vill se att det händer något.
– Det har varit jättebra, men det har ju inte hänt något. Det är många som kan så mycket, som kan prata och skriva, men jag är inte sådan. Nu måste det bli verkstad av allt någon gång.
Läs mer:
"Inte samma villkor som resten av Sverige" (Horisont 8 september 2025)

