Regeringen var på väg att ge Gotland statligt subventionerat flyg för några år sedan – men Gotland föll bort eftersom SAS i samma veva började flyga till ön.
Trafikplikt för flyg finns det vissa orter i landet som har, vilket innebär att staten går in och upphandlar och ger stöd till flygtrafik till orter med speciellt behov av tillgänglighet men där inga kommersiella bolag visat intresse för att flyga.
I dagsläget har tolv orter i Sverige trafikplikt för flyg; dessa är Arvidsjaur, Gällivare, Hagfors, Hemavan, Kramfors, Lycksele, Mora, Pajala, Sveg, Torsby, Vilhelmina och Östersund.
Som synes handlar det till stor del om Norrlandskommuner, men även exempelvis värmländska Torsby och Mora i Dalarna, som medgavs trafikplikt förra hösten.
Trafikplikt för flyg regleras av både svenska regeringen och av EU-förordningar, men grundprincipen är att det inte ska finnas något kommersiellt intresse att flyga till orten i fråga men att dess läge gör att en flyglinje är av betydelse för befolkningen.
–Trafikplikt är en reglerad form av att upphandla trafik, och förenklat kan man säga att om ingen vill flyga kommersiellt till en viss ort så kan den orten få trafikplikt och statligt stöd, förklarar Ulrika Nordenfjäll, som är handläggare med ansvar för bland annat flygtrafik inom SKR, Sveriges kommuner och regioner, för Horisont.
När pandemin 2020-2021 slog ut stora delar av den inhemska, kommersiella flygtrafiken, drabbade det inte flygtrafiken till de orter med trafikplikt alls på samma sätt; där fortsatte flygen ungefär som vanligt, för de bolagen fick ju sitt statliga stöd. I den vevan och med den bakgrunden tog regeringen beslut om att utöka antalet orter med trafikstöd för flyget.
De orter som då tidigt togs upp för diskussion och som nästintill beslutades få trafikplikt, var Sundsvall, Luleå, Östersund – och Visby.
–Men ändå var det bara Sundsvall som tilldelades trafikplikt, för SAS började flyga på både Luleå, Östersund och Visby, säger Ulrika Nordenfjäll.
–Och då behövde man ju inte upphandla något, för det fanns kommersiellt flyg.
Flygplikten beslutas i perioder om fyra år i taget. Nuvarande period gäller 2023–2027.
Rent praktiskt innebär trafikplikt för flyg att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att upphandla flygtrafiken, och att det bolag som vinner upphandlingen sedan får ett visst statligt anslag via Trafikverket varje år.
Ett upplägg som gemene gotlänning lär känna igen, eftersom det är på samma sätt som upphandlingen av färjetrafiken går till. Det är rentav så att pengarna till den av Trafikverket upphandlade gotländska färjetrafiken tas ur samma budgetpost som pengarna till de orter som har upphandlad flygtrafik.
Att detta – det faktum att Gotland redan får pengar för transporter ur samma pengapott – på något vis skulle ligga Gotland i fatet tror inte Ulrika Nordenfjäll.
–Nej, det tror jag inte. Det är ju tydliga regler som gäller; Visby har kommersiellt flyg och får därför inte trafikplikt, säger hon.
– Besluten från BRA och SAS den här veckan kan förstås anses innebära en försämring, men det finns fortfarande kommersiellt flyg.
EU-kommissionen har sagt att man ska se över sitt regelverk för trafikplikt.
Även i Sverige finns ett regeringsuppdrag tilldelat Trafikverket som går ut på att se över formerna för hur trafikplikt beslutas, och möjligheterna för regionerna att vara med och besluta om och upphandla flygtrafik. Det uppdraget ska återredovisas för regeringen under 2025.
— — —
Läs mer:
SAS ställer in nästan alla flyg till Gotland (Horisont 26 september 2024)
Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Anmäl dig till nyhetsbrev@horisontmagasin.se!