Föregående: Nästa:

Han är Gotlands främsta talang

IMG_4862 as Smart Object-1

 

Carl-Johan Stålhammar är chefen som inte gillar hierarkier. Som ny vd för Coop Gotland har han öppnat dörrar som tidigare varit låsta mellan chefer och personal.

– Jag tycker att en organisation ska vara så platt som möjligt.

Carl-Johan Stålhammar är östgöten som kom till Gotland för att få fart på Wisby Strand. Konferensanläggningen var ett herrelöst skepp, som hade tre tuffa år bakom sig sedan starten, och Carl-Johan Stålhammar såg en utmaning i att ”det i alla fall inte kunde bli värre”. Han lyckades vända utvecklingen och på sju år ökade omsättningen från 27 till 67 miljoner.
– Jag skulle vara dum om jag inte var nöjd med det, säger han när Horisont träffar honom på nya kontoret, ovanför butiken Coop Forum.
Sedan i september 2017 är han vd för Coop Gotland.

Carl-Johan Stålhammar påpekar att framgångarna på Wisby Strand kunde bli verklighet tack vare en stark laganda i personalen. Nu vill han skapa samma stämning på Coop, som enligt nya chefen, haft en alltför hierarkisk organisation.
– Cheferna har ätit för sig själva och om personalen velat komma in här i ledningskorridoren har de fått ringa på en klocka. Jag vill sudda ut allt sådant där, säger han innan han slår ut med armarna och tillägger:
– Se bara på det här kontoret! Det är dubbelt så stort som de andras. För mig är det där ett gammalt tänk som nästan är skämmigt.

Vi lämnar den numer upplåsta chefskorridoren och tar en sväng förbi personalrummet och vidare till butiken och in på lagret. Överallt finns personal som hejar och pratar. Alla tycks vara Calle med nya chefen och när det är dags för Horisonts fotograf att ta bilder passar de på att retas och skoja med honom.
Kan du vara samma sorts chef här som på Wisby Strand eller är det olika kulturer?
– Man måste alltid anpassa sig, men grunderna är desamma. För mig handlar det om att se människors styrkor och ge personalen förtroende, eftersom det är vad alla vill ha. I en hierarkisk organisation förväntar sig alla att den ovanför ska lösa problemen och då blir ingenting gjort, säger han.
På Wisby Strand såg du en utmaning i att det bara kunde bli bättre. Är det möjligt att skapa lika stor förändring på en institution som Coop?
– Om jag ska vara ärlig så ser jag likheter för trots att Coop har en enorm potential hade jag knappt noterat vad de gjorde, under alla de sju år jag bott på Gotland. Kavlar vi upp ärmarna så kommer vi kunna göra samma vändning här och redan nu ökar vi med sju, åtta procent i månaden, säger han.

Han vill att butikerna på landsbygden ska satsa på att bli mötesplatser där kunderna får en möjlighet att träffa vänner och bekanta. I Lärbro finns planer på att anordna tisdagsbingo och i Klintehamn ska butiken byggas ut för att få plats för bland annat ett café. I butikerna i Visby ska profilen som redan finns stärkas ytterligare.
– Vi ska inte dumpa priserna utan bli bäst på ekologiskt, närproducerat, deli och vinyl, säger han och berättar att några ur personalen i delikatessen på Coop Forum är ”vinylnördar” och att de sedan tidigare säljer vinylskivor i butiken.
– Sånt är jättebra! Vi ska satsa på det som inte alla de andra redan har.

Med samma filosofi har Carl-Johan Stålhammar föreslagit att Coop nationellt ska byta namn på sina klassiska medlemskort, ett förslag som nu är ute på remiss. På sitt första möte med andra chefer runt om i Sverige räckte han upp handen och påpekade att namnet delägarkort tydligare signalerar att ett medlemskap i Coop innebär mer än bara rabatterade priser.
– Som medlem är du delägare och har rösträtt på årsstämman. Vi måste visa varför vi är unika. Hela Coop bygger på ett Robin Hood-tänk och inte på att en person ska få fickorna fulla, men trots att tankar om delningsekonomi ligger helt rätt i tiden har vi varit dåliga på att berätta det där.

Vill du läsa hela talanglistan? Köp Horisont hos närmaste återförsäljare eller teckna en prenumeration genom att klicka på länken http://www.horisontmagasin.se/subscription/


BILD:
SVEDS SIGNE SÖDERLUND

Föregående: Nästa: